De grootste collectie boeken, DVD's, tijdschriften en kalenders over trein, tram en metro vindt u in de winkel op de 'hoek' Herengracht / Prinsessegracht in Den Haag. Pal tegenover het Centraal station.
Er zijn op dit moment vier steden in Nederland waar trams een belangrijke rol spelen in het openbaar vervoer: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Dat is niet altijd zo geweest. Zo reden er ook trams in andere steden in Nederland.
€ 23.95Meer informatie
|
In 2024 is het een kwart eeuw geleden dat de elektrische locomotieven van NS werden verdeeld over de nieuw gevormde concernonderdelen NS Reizigers en NS Cargo. Ook in 1999 kwamen de eerste elektrische locomotieven die daarvoor bij NS hadden gereden in dienst bij een particuliere vervoerder. Beide gebeurtenissen vormden de voorbode van de soms bizarre ontwikkelingen voor met name de series 1200, 1300, 1600/1800 en 1700.€ 49.90Bestellen |
Welke spoorwegliefhebber verlangt niet terug naar de jaren tachtig, het decennium waarin het NS-materieel vele gedaanten aannam, zowel qua types als kleurstellingen? Het materieelpark was in deze tijd aan een grote moderniseringsslag onderhevig. Verouderd materieel als de locomotiefserie1000 en treinstellen materieel ’46 ruimde het veld, terwijl nieuwelingen als de locomotieven van de serie 1600, de dubbeldeksrijtuigen en de Wadlopers hun opwachting maakten. Met deze modernisering verdwenen de oude kleuren uit de jaren vijftig bijna geheel. Nieuwe kleurstellingen verschenen op een aantal ICM-treinstellen en het nieuwe Beneluxmaterieel.€ 42.50 Bestellen |
Toen de Nederlandse Spoorwegen na afloop van de Tweede Wereldoorlog begonnen met het plannen van een grootscheepse modernisering, kon het bedrijf er niet om heen dat er eerst stoomlocomotieven aangeschaft moesten worden om de oorlogsverliezen op te vangen.
|
De NZH-kustlijnen van Leiden naar Katwijk en Noordwijk - W. BeukenkampStichting De Nieuwe Blauwe Tram heeft een nieuw boekje uitgebracht over de zogeheten Kustlijnen van de Blauwe Tram Leiden – Katwijk – Noordwijk. Het boekje beschrijft de historie van de tram, te beginnen bij de stoomtram in 1881, tot het einde van de elektrische Blauwe Tram naar de kust op 7 oktober 1960.€ 21.95Bestellen |
Hebt u wel eens met een bus van Connexxion meegereden? Naar uw werk, naar school, naar het zwembad of op een schoolreisje. Of bent u zelf chauffeur op deze bussen (geweest) of werkt(e) u bij dit bedrijf? Dan zal dit boek vol met herinneringen u zeker aanspreken.
|
Dit is het tweede deel van de boeken gewijd aan de samenstellingen van de internationale EuroCity-treinen die van 1987 tot heden door de verschillende Europese landen reden en rijden. De landen die in dit boek aan bod komen zijn, in alfabetische volgorde: Frankrijk, Hongarije, Italië, Kroatië, Luxemburg, Polen, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië en Zwitserland. € 49,90 |
De Noord-Brabantsch-Duitsche Spoorweg-Maatschappij (NBDS) exploiteerde de lijn Boxtel - Gennep - Goch - Wesel. De lijn zag veel sneltreinen, die van en naar Duitsland reden aansluitend op de mailboten vanuit Vlissingen naar het Verenigd Koninkrijk. Deze treinen werden steeds zwaarder, zodat de NBDS behoefte had aan zwaardere locomotieven. Dit zouden de welhaast mythische Blauwe Brabanders worden. € 39.90Meer informatie |
Het spoorwegbedrijf was na afloop van de Tweede Wereldoorlog onontbeerlijk voor de opbouw en moest zo snel mogelijk weer functioneren. Daarbij werd gedacht aan de koop van materieel in neutrale landen als Zweden en Zwitserland.€ 39,95Hier bestellen |
De spoorlijn Amsterdam-Zutphen met zijtak Hilversum-Utrecht
150 jaar geleden werd het eerste deel van de Oosterspoorweg in gebruik genomen. Over een spoorwegmaatschappij die een bierhal en een tolgaarderswoning moest bouwen, over drie aan elkaar grenzende stations in Amersfoort en over zijlijntjes naar een zendstation, een paleis en een sigarenkistjesfabriek.
|