De grootste collectie boeken, DVD's, tijdschriften en kalenders over trein, tram en metro vindt u in de winkel op de 'hoek' Herengracht / Prinsessegracht in Den Haag. Pal tegenover het Centraal station.
Klik hier voor het overzicht van alle delen van de Nieuwe Blauwe Tram
Toen de Nederlandse Spoorwegen na afloop van de Tweede Wereldoorlog begonnen met het plannen van een grootscheepse modernisering, kon het bedrijf er niet om heen dat er eerst stoomlocomotieven aangeschaft moesten worden om de oorlogsverliezen op te vangen.
|
De NZH-kustlijnen van Leiden naar Katwijk en Noordwijk - W. BeukenkampStichting De Nieuwe Blauwe Tram heeft een nieuw boekje uitgebracht over de zogeheten Kustlijnen van de Blauwe Tram Leiden – Katwijk – Noordwijk. Het boekje beschrijft de historie van de tram, te beginnen bij de stoomtram in 1881, tot het einde van de elektrische Blauwe Tram naar de kust op 7 oktober 1960.€ 21.95Bestellen |
In 2024 is het een kwart eeuw geleden dat de elektrische locomotieven van NS werden verdeeld over de nieuw gevormde concernonderdelen NS Reizigers en NS Cargo. Ook in 1999 kwamen de eerste elektrische locomotieven die daarvoor bij NS hadden gereden in dienst bij een particuliere vervoerder. Beide gebeurtenissen vormden de voorbode van de soms bizarre ontwikkelingen voor met name de series 1200, 1300, 1600/1800 en 1700.€ 49.90Bestellen |
Hebt u wel eens met een bus van Connexxion meegereden? Naar uw werk, naar school, naar het zwembad of op een schoolreisje. Of bent u zelf chauffeur op deze bussen (geweest) of werkt(e) u bij dit bedrijf? Dan zal dit boek vol met herinneringen u zeker aanspreken.
|
Dit is het tweede deel van de boeken gewijd aan de samenstellingen van de internationale EuroCity-treinen die van 1987 tot heden door de verschillende Europese landen reden en rijden. De landen die in dit boek aan bod komen zijn, in alfabetische volgorde: Frankrijk, Hongarije, Italië, Kroatië, Luxemburg, Polen, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië en Zwitserland. € 49,90 |
De Noord-Brabantsch-Duitsche Spoorweg-Maatschappij (NBDS) exploiteerde de lijn Boxtel - Gennep - Goch - Wesel. De lijn zag veel sneltreinen, die van en naar Duitsland reden aansluitend op de mailboten vanuit Vlissingen naar het Verenigd Koninkrijk. Deze treinen werden steeds zwaarder, zodat de NBDS behoefte had aan zwaardere locomotieven. Dit zouden de welhaast mythische Blauwe Brabanders worden. € 39.90Meer informatie |
Publicaties over spoorbruggen gaan meestal over een enkele brug of een enkele periode. Een publicatie over de ontwikkelingen bij spoorbruggen over een langere periode ontbrak tot nu toe echter. In dit boek wordt de historie van een aantal spoorbruggen in Nederland beschreven vanaf de invoering van de Spoorwegwet in 1860 tot en met de vervanging van de eerste brug bij Culemborg in 1982. Het bevat een beschrijving van de ontwikkeling aan de hand van een aantal zorgvuldig gekozen voorbeelden. Hierbij wordt ook aandacht geschonken aan materiaalgebruik, alsmede aan fundering en onderbouw van deze bruggen.€ 39.90Meer informatie
|
Het spoorwegbedrijf was na afloop van de Tweede Wereldoorlog onontbeerlijk voor de opbouw en moest zo snel mogelijk weer functioneren. Daarbij werd gedacht aan de koop van materieel in neutrale landen als Zweden en Zwitserland.€ 39,95Hier bestellen |
De spoorlijn Amsterdam-Zutphen met zijtak Hilversum-Utrecht
150 jaar geleden werd het eerste deel van de Oosterspoorweg in gebruik genomen. Over een spoorwegmaatschappij die een bierhal en een tolgaarderswoning moest bouwen, over drie aan elkaar grenzende stations in Amersfoort en over zijlijntjes naar een zendstation, een paleis en een sigarenkistjesfabriek.
|