het verhaal achter een bijzondere autobus
het verhaal achter een bijzondere autobus
De RET heeft meer dan 15 jaar met Saurerbussen gereden. In die periode waren er ruim 250 Saurers in bedrijf. de Saurerbussen waren het hart van het openbaar vervoer per bus in de wederopbouw periode van Rotterdam.
Niet leverbaar
De RET heeft meer dan 15 jaar met Saurerbussen gereden. In die periode waren er ruim 250 Saurers in bedrijf. de Saurerbussen waren het hart van het openbaar vervoer per bus in de wederopbouw periode van Rotterdam. De 223 is de enige Saurerbus van de RET die bewaard is gebleven en bovendien de oudste bus in de verzameling van de Stichting RoMeO.
Dit boekje vertelt de geschiedenis van de Saurerbussen in Rotterdam.
De Saurer is onze oudste museumbus, Saurer bussen waren na de 2e wereldoorlog de ruggegraat van het Rotterdamse busnet.
Rond de jaren 50 bestond bijna het gehele wagenpark uit verschillende uitvoeringen Saurer bussen en bepaalden zo het stadsbeeld in die jaren. Sommige zelfs met aanhanger. De serie 221-225 waren geheel in Zwitserland gebouwd vanwege de productieproblemen van de nasleep van de oorlog. Na aflevering werden de bussen o.a. gebruikt voor de wederopbouwritten waar zij door hun touringcar inrichting zeer geschikt voor waren. In tegenstelling tot andere series werden de 221 t/m 225 niet verbouwd naar eenmansbediening met een extra instapdeur.
Bus RET 223 bleef uiteindelijk achter als 1 van de weinige Saurers, de meeste werden gesloopt een enkeling kreeg een 2e leven. Zo ook de meeste aanhangers, maar helaas verbranden die in een opslag van Circus Boltini.
De RET 223 was als museumwagen voorbestemd door de RET zelf, maar helaas verwaterde de interesse van de RET en werd de RET 223 verkocht voor sloop. Dankzij de inzet van de Stichting Veteraan Autobussen is de bus met de nodige moeite alsnog bewaard. Samen met de RET 754 zouden zij het begin van de werkgroep SVA-Rotterdam vormen wat later de werkgroep bus van de Stichting RoMeO werd.
De Saurer is een uniek exemplaar deze bussen waren het hart van de wederopbouw in het busvervoer. Van deze periode zijn slechts enkele museumbussen in heel Nederland en de Saurer moet dan ook met zorg behandeld worden. Door de afwijkende versnelling en oude techniek is de bus niet meer zo geschikt voor het dagelijkse verkeer. De bus verdient dan ook een mooie expositie plek en bijzondere gelegenheden om af en toe te rijden, en om het etiket als rijdend monument te behouden.