Creatief agogisch werken in het sociaal domein
Creatief agogisch werken in het sociaal domein
- Een theoretisch deel en een praktisch deel voor het ontwerpen van creatief agogische activiteiten; - met volop voorbeelden van activiteiten op micro- en macroniveau; - voorzien van vele illustraties, ter ondersteuning en inspiratie.
Leverbaar
- Een theoretisch deel en een praktisch deel voor het ontwerpen van creatief agogische activiteiten;
- met volop voorbeelden van activiteiten op micro- en macroniveau;
- voorzien van vele illustraties, ter ondersteuning en inspiratie.
Wat gaan we doen? is een praktische handleiding voor studenten die als sociaal agoog aan de slag gaan in het sociaal domein. Het boek laat met behulp van theorie en gerichte oefeningen zien dat creatief agogisch werken meer is dan creatief bezig zijn. Het gaat uit van ervaringsgericht leren en veranderen, waarbij het creatieve proces de motor is. Door het inzetten van creatieve werkvormen ben je als sociaal agoog in staat om met de ander doelen te bereiken die je wellicht met alleen een cognitieve en talige ondersteuning niet zou behalen.
Creatief agogisch werken is een handelingsmethodiek met geheel eigen instrumenten. Je past deze methode toe om de cliënt verder te brengen door te handelen (door te doen) en niet door te praten. Voor dat handelen heb je instrumenten nodig en dat zijn in dit geval de creatieve middelen. Dit boek bevat naast een theoretisch deel, een model voor het ontwerpen van deze creatief agogische instrumenten.
Doelgroep
Wat gaan we doen? is geschreven voor zowel de propedeuse- als hoofdfase van de opleiding Social Work en andere sociale studies.
Digitaal materiaal
Dit boek is ook beschikbaar in studiemeister. Studiemeister zorgt ervoor dat studenten actiever aan de slag gaan met het studiemateriaal, zodat jij weer toekomt aan verdieping in de les. Het biedt meer flexibiliteit dan het boek; zo kun je als docent het lesmateriaal op maat samenstellen en heb je als student meer keuzemogelijkheden in hoe je het liefst wilt studeren. Doordat het studiemateriaal beter aansluit bij de student, gaan zij er actief mee aan de slag.
Over de auteur/illustrator
Lonneke Gerrits begon als begeleider op een Kunstatelier voor Mensen met een verstandelijke beperking. Inmiddels is ze al lange tijd docent en onderwijskundige bij Fontys Sociale Studies. “Je leert door te ervaren. Creativiteit daagt je daarbij uit om andere mogelijkheden te ontdekken.”
Carla van Dam is docent Beeldende Vorming op een vmbo. Daarvoor werkte zij ruim 15 jaar als ontwerper/ illustrator. “Ergens aan beginnen zonder te weten wat het resultaat gaat zijn is een uitdaging. Het proces van illustreren voor dit boek leek parallel te lopen aan de inhoud ervan. Ik heb weer allerlei ‘nieuwe fouten’ geleerd. Echt een lesje practice what you preach!”