Hoe ziet het behandelen van bezwaren eruit? Welke valkuilen zijn er? En hoe kunnen medewerkers die bezwaren behandelen, dat juridisch correct én burgervriendelijk doen? In dit complete, actuele en tegelijkertijd compacte overzicht vind je antwoord op deze vragen, inclusief verrijkende voorbeelden.
Leverbaar
Hoe ziet het behandelen van bezwaren eruit? Welke valkuilen zijn er? En hoe kunnen medewerkers die bezwaren behandelen, dat juridisch correct én burgervriendelijk doen? In dit complete, actuele en tegelijkertijd compacte overzicht vind je antwoord op deze vragen, inclusief verrijkende voorbeelden. Het recht van burgers om bezwaar te maken tegen een beslissing van een overheidsinstantie, is van fundamenteel belang voor de maatschappelijke en politieke behoefte aan een openbaar bestuur dat de zorgen van burgers serieus neemt. De bezwaarprocedure vormt daarmee een wezenlijk onderdeel van het systeem van rechtsbescherming tegen overheidshandelen. Over die praktijk gaat Beslissen op bezwaar. In een actueel, compleet en toch compact overzicht laten de auteurs – beiden gepokt en gemazeld in bestuurlijke voorprocedures – zien wat er moet gebeuren om een concreet bezwaar op een juridisch correcte wijze af te handelen zonder de hierbij betrokken belanghebbenden uit het oog te verliezen. Daarbij worden vele voorbeelden aangehaald, die niet alleen inhoudelijk verduidelijken, maar deze publicatie ook zeer aangenaam leesbaar maken. De uitgave maakt onderdeel uit van de serie Staats- en bestuursrecht Praktijk. Vanaf de ontvangst van een bezwaarschrift (en eigenlijk al daarvoor) tot en met de bekendmaking van het besluit: het hele proces van het beslissen op bezwaar komt in dit overzicht aan bod. Daarbij worden mogelijkheden om bezwaren informeel te behandelen aangegeven, wordt stilgestaan bij de organisatie en taakverdeling van de behandeling van bezwaren en wordt gewezen op valkuilen en veel gemaakte fouten. Het geeft zo een uniek inzicht in de fijne kneepjes van het vak. Beslissen op bezwaar nodigt uit tot een responsieve – burgervriendelijke en empathische – toepassing van het bestuursrecht, waarin een bestuur daadwerkelijk op zoek gaat naar concrete maatwerkoplossingen van alledaagse problemen van kwetsbare burgers die zich minder goed zelfstandig staande kunnen houden. Alleen dat al maakt dat deze titel zeer de moeite waard voor ambtenaren die zich bezighouden met het behandelen van bezwaren, bestuurders (met name gedeputeerden en wethouders); rechtshulpverleners (zoals advocaten en medewerkers van rechtsbijstandsverzekeringsmaatschappijen), leden van externe commissies en studenten rechten of bestuurskunde, die de medewerkers van morgen zullen zijn.