Een handreiking voor het ontwerpen van innovatieve leerervaringen
Een handreiking voor het ontwerpen van innovatieve leerervaringen
In het onderwijs ga je iedere dag opnieuw een relatie aan met je leerlingen of studenten. Vanuit een basis van vertrouwen weet je wat er in hen omgaat, waar ze van dromen, waar ze moeite mee hebben.
Leverbaar
In het onderwijs ga je iedere dag opnieuw een relatie aan met je leerlingen of studenten. Vanuit een basis van vertrouwen weet je wat er in hen omgaat, waar ze van dromen, waar ze moeite mee hebben. Als professional creëer je rijke leerervaringen zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. Technologie is daarbij niet meer weg te denken. Leven lang spelen laat zien hoe je die leerervaringen creëert, hoe je ervoor kan zorgen dat je leerlingen ‘aan staan’ en zo waardevolle, toekomstgerichte kennis en vaardigheden opdoen.
Het boek behandelt enkele belangrijke thema’s voor het ontwikkelen van deze rijke leerervaringen, zoals vrijheid, makerschap, spel en creativiteit. Die thema’s worden aangevuld met praktijkervaringen van leerlingen en docenten. Aansluitend wordt in ieder hoofdstuk een bijpassend voorbeeld gegeven van een mogelijke opdracht, uitgewerkt voor verschillende leeftijdsgroepen.
Leven lang spelen volgt het gedachtegoed van Mitchell Resnick, professor in educatieve technologieën bij het MIT in Boston: kinderen en jongeren moeten worden gestimuleerd op het gebied van creativiteit en innovatie, zodat zij kunnen opgroeien tot sociale, ondernemende en creatieve denkers. Zo kunnen zij later een bijdrage leveren aan de complexe vraagstukken in onze samenleving.
Over de auteur
Lorna Minkman was lange tijd werkzaam bij Fontys Hogescholen; ze stond aan de wieg van de Fontys Pulsed Academy. Daar was ze onderdeel van een gepassioneerd, interdisciplinair docententeam dat focust op onderwijsvernieuwing, in een regio waar technologie toonaangevend is. Vanuit een jarenlange ervaring in het hoger onderwijs en expertise in filosofie richt zij haar aandacht op de persoonlijke en professionele ontwikkeling van jongeren.