Voor welzijn in de klas
Voor welzijn in de klas
Om goed te kunnen leren moet je lekker in je vel zitten. De vraag is hoe je als docent in het primair, voortgezet of beroepsonderwijs aan het welzijn van leerlingen en studenten kunt bijdragen. Hoe zorg je ervoor dat iedereen zich thuis voelt in de les?
Leverbaar
Om goed te kunnen leren moet je lekker in je vel zitten. De vraag is hoe je als docent in het primair, voortgezet of beroepsonderwijs aan het welzijn van leerlingen en studenten kunt bijdragen. Hoe zorg je ervoor dat iedereen zich thuis voelt in de les? Wat hebben leerlingen of studenten nodig om het beste uit zichzelf te halen? Hoe doe je recht aan verschillen? Welke middelen kun je inzetten voor plezier in de les?
Zorgzame Didactiek laat zien op welke wijze je met didactiek werkt aan effectief leren, aan een prettig leefklimaat en positieve relaties. Het eerste deel van het boek gaat over wat leren eigenlijk is. Hoe leren we, waarom leren we en waar leren we? Dit vormt de basis voor het tweede deel. Hierin worden handvatten gegeven om je leerlingen en studenten structuur te bieden en om met je les aan te sluiten bij de manier waarop hersenen het beste leren. Tenslotte wordt uitgelegd hoe je de verbinding legt tussen de leerstof en de persoonlijke ontwikkeling van de leerling of student. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met suggesties voor verdere verwerking. In de bijlage is een beknopt overzicht opgenomen van bruikbare leeractiviteiten, groeperingsvormen en werkvormen.
Zorgzame Didactiek is gebaseerd op recente kennis rondom leren. Voorbeelden uit primair, voortgezet en beroepsonderwijs vormen de verbinding tussen theorie en praktijk. Meer dan 25 uiteenlopende onderwijsprofessionals beschrijven hoe zij dagelijks zorgzame didactiek vormgeven. Van zelfstandig denken in de kleuterklas tot aardrijkskunde op het voetbalveld, van afkijken bij ambulant begeleiders in groep zes tot spelend leren op het mbo. Zorgzame Didactiek is een boek vol inspiratie voor diverse onderwijsprofessionals en voor studenten aan lerarenopleidingen.
Over de auteur
Jantien Gerdes studeerde onderwijswetenschappen en promoveerde op het onderwerp samenwerking voor transformatie in het onderwijs. Zij verdeelt haar tijd tussen onderzoek en onderwijs. In haar onderzoek richt Jantien zich op de ontwikkeling van inclusieve leeromgevingen. Daarnaast doceert zij onderwijskunde aan de lerarenopleiding en leverde zij een bijdrage aan diverse boeken op dit gebied. Binnen haar werk zoekt Jantien altijd naar een sterke verbinding tussen theorie en praktijk. Zelf beschikt zij over een rijke praktijkervaring binnen het onderwijs. Jantien stond 23 jaar voor de klas in alle niveaus van het voortgezet onderwijs, was jarenlang mentor en gaf als schoolleider vorm aan onderwijsontwikkeling. Met een achtergrond als theaterdocent weet zij daarnaast hoe uiteenlopende perspectieven kunnen bijdragen aan innovatieve oplossingen.