Boekhandel Douwes Den Haag

Onderzoekend leren stimuleren

effecten, maatregelen en principes

Vincent Donche & Peter van Petegem & Jetje de Groof

Onderzoekend leren stimuleren

Onderzoekend leren stimuleren

effecten, maatregelen en principes

Onderzoekend leren stimuleren

 

Vanuit de onderwijspraktijk worden heel wat vragen gesteld over zinvolle werkwijzen om onderzoekscompetenties bij leerlingen te versterken. Aan de hand van een praktijkgerichte en wetenschappelijke reviewstudie beogen de onderzoekers handvatten aan te reiken voor leerkrachten om het onderzoekend leren optimaal te ondersteunen in de klaspraktijk.


Printing on Demand

€ 20,10

Levertijd: 4 tot 8 werkdagen geen retourrecht


Beschrijving Onderzoekend leren stimuleren

Vanuit de onderwijspraktijk worden heel wat vragen gesteld over zinvolle werkwijzen om onderzoekscompetenties bij leerlingen te versterken. Aan de hand van een praktijkgerichte en wetenschappelijke reviewstudie beogen de onderzoekers handvatten aan te reiken voor leerkrachten om het onderzoekend leren optimaal te ondersteunen in de klaspraktijk. Hiervoor staan de auteurs stil bij de resultaten van internationaal onderzoek naar de verschillende didactische benaderingen om onderzoekend leren bij leerlingen te stimuleren. Aandacht gaat hierbij uit naar de onderzochte effecten alsook de (rand)voorwaarden op het vlak van de onderwijsleeromgeving en de rol van leerkrachten en leerlingen hierin. Daarnaast gaan ze ook in op de vraag welke didactische ondersteuning voor welke leerlingen optimaal is wanneer leerlingen onderzoekend leren.

De resultaten van dit onderzoek worden gedocumenteerd in een gebruiksvriendelijke rapportage voor verschillende doelgroepen, waarbij zowel aandacht wordt besteed aan conceptverheldering, methodieken voor het stimuleren van onderzoekend leren en verwijzingen naar good practices als aan een wetenschappelijke verantwoording van het reviewproces.

JETJE DE GROOF, VINCENT DONCHE en PETER VAN PETEGEM zijn verbonden aan het Instituut voor Onderwijs- en Informatiewetenschappen van de Universiteit Antwerpen. Zij zijn er actief in de onderzoeksgroep EduBROn (www.edubron.be).


ISBN
9789033488078
Pagina's
100
Verschenen
Rubriek
Onderwijskunde
Druk
1
Uitvoering
Paperback
Taal
Nederlands
Uitgever
Acco uitgeverij