Intuïtieve versus (doel)bewuste creativiteit
Intuïtieve versus (doel)bewuste creativiteit
‘Als tranformatie-agent pas ik Agile toe op het denken, werken en organiseren in een bedrijf. Echter wordt er in Agile te weinig focus gelegd op een belangrijke catalysator: namelijk creativiteit en hoe bedrijven/teams dit kunnen gebruiken om succesvol te zijn.
Leverbaar
‘Als tranformatie-agent pas ik Agile toe op het denken, werken en organiseren in een bedrijf. Echter wordt er in Agile te weinig focus gelegd op een belangrijke catalysator: namelijk creativiteit en hoe bedrijven/teams dit kunnen gebruiken om succesvol te zijn. Creativiteit gaat verder dan alleen maar brainstormen. Het is de vaardigheid om complexe problemen op te lossen. Dit boek en de CPS-methode hebben mij geleerd om die creativiteitscatalysator in een bedrijf/team naar boven te halen om nog krachtiger in te spelen en te anticiperen op de voortdurende veranderingen in de buitenwereld.’
— Frederik Van Herterijck, Creative and Transformational Leader, SWIFT and the Financial Services industry
‘Leiders praktisch inzetbare inzichten en tools aanreiken omtrent samenstelling van teams en hen in een creatief klimaat laten innoveren. Dat is wat dit boek zo aantrekkelijk en bruikbaar maakt. Daarnaast leest het ook nog als een trein en biedt het vele inzichten om een organisatie gewoon beter te doen functioneren.’
— Jos Corstjens, Director R&D, OutSide Plant, Commscope Connectivity Solutions
‘Luc is al meer dan 25 jaar bezig met serieuze creativiteit. Met dit boek biedt hij een venster en brengt hij een overzicht en praktisch inzicht op de volledige toolset. Een gereedschapsset die de potentie heeft om elk serieus creatief probleem waar de mensheid mee geconfronteerd wordt versneld aan te pakken en op te lossen.’
— Piet Vandenbroucke, Vice President IBP and Supply Chain, Curium Pharma
Het toepassen en concreet maken van onze verbeelding blijkt in toenemende mate belangrijk. We zijn allen creatief en hebben allemaal reeds onze intuïtie gebruikt om bepaalde uitdagingen creatief op te lossen. Maar in welke mate konden we dit denkproces herhalen?
Waarom zou je doelbewust jouw verbeelding en creatieve en probleemoplossingsvaardigheden ontwikkelen? Hoe kunnen studenten en managers complexe problemen aanpakken? Hoe stimuleer je innovatie? Hoe implementeer je nieuwe oplossingen? Is creativiteit de sleutel tot succes? Bij het beantwoorden van deze vragen biedt deze toegankelijke tekst een introductie tot de essentiële vaardigheden en inzichten van het creatief oplossen van problemen en het creëren van de juiste omgevingsfactoren om creatief gedrag mogelijk te maken.
Dit boek ontleedt creativiteit en innovatie en bespreekt tevens de multifunctionele benadering van creativiteit. Het stelt strategieën en instrumenten voor om verantwoordelijken binnen organisaties en binnen het onderwijs te helpen groeien tot creatieve leiders die leiderschapskwaliteiten en creatief gedrag in anderen stimuleren.
Luc De Schryver heeft een Master of Science in creativiteit en innovatie van de University College in Buffalo, New York, USA en een Master Toegepaste Economische Wetenschappen van de Universiteit Antwerpen. Hij is als lector verbonden aan UCLL (University College Leuven-Limburg). Hij is tevens zaakvoerder van o2c2 en senior associate bij CPSB, Buffalo, New York, USA.
De auteur is sinds 1990 actief binnen nationale en internationale bedrijven en organisaties. De focus ligt hierbij voornamelijk op het stimuleren van creativiteit (individueel, team- en organisatieniveau) en het begeleiden van innovatie-inspanningen binnen organisaties. Hij heeft samengewerkt met klanten zoals Exxon (USA), Sperian (France), Universiteit van Nyenrode (Nederland), University of West-England (UK), Proximus, VVSG, Mercedes-Benz, Uitgeverij De Boeck, Federale Politie, Janssen Pharmaceutica en de European Insurance and Occupational Pensions Authority (EIOPA).
Als gecertifieerd VIEW- en SOQ-trainer leidt hij anderen op in het productief gebruik van deze psychometrische instrumenten.