naar Shakespeare
naar Shakespeare
Veel bloed, wreedheid en duisternis. Zo staat ‘de Schotse tragedie’ van Shakespeare bekend. Tom Lanoye voegt daar in zijn bewerking twee onverwachte elementen aan toe. Passie en pijn, door een gemis aan wat nooit heeft mogen zijn.
Ophalen: Nu 2 op voorraad in de winkel
Leverbaar
Veel bloed, wreedheid en duisternis. Zo staat ‘de Schotse tragedie’ van Shakespeare bekend. Tom Lanoye voegt daar in zijn bewerking twee onverwachte elementen aan toe. Passie en pijn, door een gemis aan wat nooit heeft mogen zijn. En de centrale, drijvende rol verhuist naar Lady Macbeth.
Zij en Lord Macbeth hebben elkaar al in hun jeugd onvoorwaardelijk trouw gezworen. Met de jaren is hun passie nog aangescherpt door de grote tragedie in hun leven: ze bleven kinderloos.
Lord Macbeth werkt zijn onbehagen uit op het slagveld. Maar de eer die hem na afloop wordt bewezen troost hem niet. Lady Macbeth bezweert hem dat hij meer verdient. Veel meer. En zijzelf ook. De drie zonderlingen die ze raadpleegt hebben haar een wreed plan ingefluisterd – of was het omgekeerd?
Wat een waanzinnig plan leek, wordt een obsessie. Ten slotte gaat het echtpaar over tot de daad. Met desastreuze gevolgen. Ook voor henzelf.
Tom Lanoye maakte al eerder radicale bewerkingen van klassiekers, zoals OustFaust (naar Goethe) en Atropa (naar Euripides), alsook Ten oorlog, Hamlet versus Hamlet en Koningin Lear (naar Shakespeare). Telkens met veel weerklank, bij pers en publiek.
Lady+Lord MacBeth is een productie van Theatergroep Suburbia en tourt na de première op 9 maart 2024 door heel Nederland. De regie is van Olivier Diepenhorst, de hoofdrollen worden vertolkt door Joy Wielkens en Alwin Pulinckx. (www.theatergroepsuburbia.nl)
Over Lanoyes theaterbewerkingen:
‘Lanoye preludeert op Shakespeares teksten zoals een meesterpianist op composities van grote componisten.’
Vrij Nederland
‘Nog nooit een Shakespeare-bewerking gelezen die kan tippen aan dit taalspektakel.’
NRC
‘Genadeloos en scherp.’
De Standaard
‘Ontroert, steekt en schuurt.’
de Volkskrant
‘Literair precisiewerk: een koningsdrama zoals het hoort.’
Het Nieuwsblad
‘In de beste der shakespeareaanse tradities.’
Le Monde
‘Interessant, vernieuwend en rijk.’
Financial Times