Boekhandel Douwes Den Haag

Alles moet weg!

Het einde van de winkelstraat

Peter de Waard

Alles moet weg!

Alles moet weg!

Het einde van de winkelstraat

Alles moet weg!

 

De babyboomers en generatie X deden opeens niet alleen de noodzakelijke boodschappen meer, maar gingen shoppen, funshoppen zelfs. De winkels profiteerden ervan. Opeens werden er talrijke ketens uit de grond gestampt.


Op werkdagen voor 23.00 uur besteld meestal de volgende dag in huis.

€ 20,99

Ophalen: Nu 5 op voorraad in de winkel
Leverbaar


Beschrijving Alles moet weg!

De babyboomers en generatie X deden opeens niet alleen de noodzakelijke boodschappen meer, maar gingen shoppen, funshoppen zelfs. De winkels profiteerden ervan. Opeens werden er talrijke ketens uit de grond gestampt. De single van ABBA en de cd van Dire Straits kochten we bij Free Record Shop, de eerste hifi-installatie bij Wastora of Harense Smid, de schoolagenda bij V&D, de spijkerbroek bij VET, het eerste communiepakje bij Kreymborg, de plussize kleding bij Miss Etam, de baljurk bij De Bonneterie en het bestek bij Hoyng. De Gruyter had zijn gratis snoepje van de week en C1000 zijn formule.
De winkelstraten floreerden en de verhuurders van panden liepen binnen. Maar nu is het tij gekeerd en dreigen de winkelstraten spookholen te worden door de opkomst van webshops, vergrijzing en consuminderen.
Alles moet weg! schildert de lotgevallen van 25 winkelketens die opkwamen, de consumenten betoverden met een gouden formule en inmiddels weer ter ziele zijn gegaan. Vele jaren waren zij een vertrouwd gezicht in de winkelstraat. Inmiddels hebben ze plaatsgemaakt voor koffiecorners, broodjeszaken, nagelstudio’s, stroopwafelwinkels en fitnesscentra.



Peter de Waard is columnist van de Volkskrant.


ISBN
9789044656725
Pagina's
280
Verschenen
Rubriek
Mens en Maatschappij
Druk
1
Uitvoering
Paperback
Taal
Nederlands
Uitgever
Prometheus

Mens en Maatschappij