het realiseren van een positieve clubcultuur
het realiseren van een positieve clubcultuur
Sportclubs worden steeds vaker als opvoedmilieus gezien. Op de sportclub worden normen en waarden overgedragen, wordt er geleerd hoe om te gaan met winst en verlies, en leren kinderen er samen te werken en afspraken na te komen.
Leverbaar
Sportclubs worden steeds vaker als opvoedmilieus gezien. Op de sportclub worden normen en waarden overgedragen, wordt er geleerd hoe om te gaan met winst en verlies, en leren kinderen er samen te werken en afspraken na te komen. Een sociaal veilig en positief sportklimaat is daarom erg belangrijk.
Deze uitgave heeft als doel iedereen in de sport, van bestuurslid tot vrijwilliger, van kennis te voorzien om tot een pedagogisch sportklimaat te komen. Het boek bestaat uit vier delen. In deel I wordt het thema pedagogiek (inclusief sociale veiligheid) in de sport uiteengezet. In deel II staat de pedagogische trainer centraal. In deel III wordt de sportclub-als-geheel in beschouwing genomen. In deel IV wordt een brug geslagen tussen de sportclub en haar omgeving (denk hierbij aan de samenwerking tussen sportclubs en politie, justitie, jeugdzorg of onderwijs).
Een pedagogisch sportklimaat is geschreven voor studenten aan diverse (pedagogische) sportopleidingen, zoals Sportkunde, Docent lichamelijke opvoeding, Sport & Bewegen, en op sport gerichte management- en economische studies. Daarnaast is het boek zeer geschikt voor diegenen die zich in het beroepsveld van sportclubs bewegen, zoals verenigingsadviseurs en buurtsportcoaches.
Dit boek is een gezamenlijke productie van het programma Naar een Veiliger Sportklimaat van de georganiseerde sport (onder regie van het NOC*NSF, de KNVB en de KNHB) en het lectoraat Sportpedagogiek van Hogeschool Windesheim. Arnold Bronkhorst is docent Sportkunde aan Hogeschool Windesheim. Jens van der Kerk is één van de projectleiders van het programma Naar een Veiliger Sportklimaat bij de KNVB/NOC*NSF. Nicolette Schipper-van Veldhoven is lector Sportpedagogiek aan Hogeschool Windesheim. Zij is tevens programmamanager Onderzoek en Innovatie bij NOC*NSF.