De cliënt centraal
De cliënt centraal
Voor professionals in het sociaal domein is schrijven met en voor de cliënt een belangrijk onderdeel van het werk. Dagelijks leggen zij het proces vast dat de cliënt doormaakt. Ze houden zo de voortgang bij, monitoren hun eigen aanpak, profileren zich als professionals en verantwoorden hun werkwijze.
Leverbaar
Voor professionals in het sociaal domein is schrijven met en voor de cliënt een belangrijk onderdeel van het werk. Dagelijks leggen zij het proces vast dat de cliënt doormaakt. Ze houden zo de voortgang bij, monitoren hun eigen aanpak, profileren zich als professionals en verantwoorden hun werkwijze. Gelukkig is schrijven een vak dat je kunt leren. De nieuwe, sterk praktijkgerichte uitgave Schrijven en rapporteren in het sociaal domein biedt de (aankomende) professional concrete en zeer bruikbare schrijfadviezen.
Het eerste deel van dit boek gaat in op de kaders waarbinnen een sociaal professional schrijft. Schrijven begint met een bewustzijn van je eigen referentiekader en het feit dat de cliënt en de lezer een bepalende rol spelen in hoe en wat je schrijft. Ook de beroepscode en de (AVG-)wetgeving spelen een belangrijke rol, hier wordt dan ook uitgebreid aandacht aan besteed. Schrijven over cliënten en daarin doelgericht zijn, vraagt een zuivere en zorgvuldige manier van argumenteren. Over dit onderwerp is een hoofdstuk opgenomen in deel één.
Elke fase van het hulpverleningsproces vraagt om specifieke tekstsoorten. Daarom wordt in het tweede deel van het boek de verschillende fasen van methodisch werken gevolgd. Aan de hand van concrete en zeer herkenbare casussen worden in dit deel per fase de meest voorkomende soorten teksten besproken, zoals rapportages, brieven, bezwaar- en beroepschriften. Bij elke tekstsoort zijn oefeningen en opdrachten opgenomen, zodat gaandeweg het boek de vaardigheden worden verworven die nodig zijn. Deel drie van het boek geeft tips en trucs voor het levendig houden van een tekst en een stappenplan voor tekstredactie.
Naast het fysieke boek is er online studiemateriaal beschikbaar. Daarin zijn onder andere aanvullende casuïstiek en opdrachten als leidraad voor het leerproces te vinden. De docent vindt op de website de uitwerkingen van de opdrachten uit het boek.
Met een voorwoord door Jan Willem Bruins, directeur BPSW Beroepsvereniging Sociaal Werk:
“Dit boek is belangrijk voor iedereen die sociaal werker wil worden of het al is. Het mooie van dit boek is dat het je helpt goed te leren schrijven, steeds in kleine, concrete stappen. Het is fijn om goed te kunnen schrijven, juist omdat het een van de vaardigheden is die zo belangrijk is voor het werken in het sociaal domein. En als dat ook nog eens het verschil kan maken voor mensen die in hun leven minder geluk hebben gehad, is dat toch een extra stimulans met dit boek aan de slag te gaan!”
Schrijven en rapporteren in het sociaal domein is geschreven voor studenten van hbo-opleidingen Social Work, Pedagogiek, Toegepaste Psychologie en Sociaal-Juridische Dienstverlening. Ook voor associate degrees in het sociaal domein en studenten die een beroepsbegeleidende leerweg (BBL) volgen aan het mbo is de uitgave waardevol. Daarnaast kan het boek gedurende de gehele loopbaan van een sociaal professional als praktisch naslagwerk dienen.
De nieuwe uitgave Schrijven en rapporteren in het sociaal domein is een samenvoeging van Schrijfgids voor Social Work en Rapporteren in de hulp- en dienstverlening. De inhoud is geheel herzien, dat wil zeggen geactualiseerd en aangevuld met nieuwe inhouden. Het boek is dan ook afgestemd op recente ontwikkelingen in het werkveld, zoals de cyclische rapportage, nieuwe wetgeving en de AVG. Het resultaat is een praktisch ingestoken boek met concrete schrijfopdrachten en realistische casussen, waarmee de (aankomend) sociaal professional meteen aan de slag kan.
Judith ter Horst werkte bijna twintig jaar als hbo-docent Nederlands, o.a. bij de opleiding Maatschappelijk Werk en Culturele en Maatschappelijke Vorming. Tegenwoordig verzorgt ze rapportagecursussen voor professionals in het sociaal domein. Judith over dit boek: ‘Schrijven is een instrumentele vaardigheid die je in het sociaal domein hard nodig hebt. Het is een vak dat je kunt leren, niet door een theoretische benadering, maar juist door praktisch en praktijkgerelateerd te oefenen’. Eerder schreef Judith de titels Rapporteren in de hulp- en dienstverlening (Coutinho, vijfde druk, 2018) en samen met Kim ter Hedde de Schrijfgids voor Social Work (Coutinho, 2016), de voorlopers van dit huidige boek. Samen met Ad Molenaar schreef ze Zakelijk schrijven (Coutinho, 2006).
Kim ter Hedde werkt sinds 2012 aan de opleiding Social Work. Daarvoor was ze docent op het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs. Ze zet zich graag in om studenten Social Work op te leiden tot goede en bewuste hulpverleners die met zorg hun cliënt centraal stellen. Daarvoor is volgens haar een goede fundamentele kennisbasis nodig, net als kritische denkvaardigheden en een goede schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid. Die vakken geeft ze met veel plezier.