Theorie over en onderzoek naar de onbegrensde, digitale leefwereld van kinderen en adolescenten in Nederland
Theorie over en onderzoek naar de onbegrensde, digitale leefwereld van kinderen en adolescenten in Nederland
Naar schatting wordt tien procent van de kinderen en jongeren in Nederland het slachtoffer van cyberpesten. Anders dan het traditionele, offline pesten gaat cyberpesten 24/7 door. Pestkoppen hebben online allerlei mogelijkheden om hun slachtoffers te raken: vechten; denigreren; imiteren; doorspelen; bedrog; buitensluiten; lastigvallen en stalken.
Leverbaar
Naar schatting wordt tien procent van de kinderen en jongeren in Nederland het slachtoffer van cyberpesten. Anders dan het traditionele, offline pesten gaat cyberpesten 24/7 door. Pestkoppen hebben online allerlei mogelijkheden om hun slachtoffers te raken: vechten; denigreren; imiteren; doorspelen; bedrog; buitensluiten; lastigvallen en stalken. Door het liken, delen, bewerken, opnieuw delen op sociale media kan er een digitale stortvloed aan negatieve berichten over slachtoffers loskomen. Cyberpesten lijkt daarmee zelfs stevigere gevolgen te hebben dan offline pesten. Op de lange termijn worden slachtoffers geconfronteerd met angst, depressie, school- en ziekteverzuim, schooluitval, middelenmisbruik, slaapproblemen, psychosomatische klachten, het verheerlijken van en uiteindelijk soms ook daadwerkelijk overgaan tot suïcide. Cyberpesten is een urgent maatschappelijk vraagstuk waar meer aandacht voor zou moeten zijn en een integrale aanpak op moet worden gericht. In deze bundel voor o.a. ouders, verzorgers, professionals in het onderwijs, de jeugdhulp, jongerenwerk, politie en gemeenten gaan verschillende auteurs in op wat cyberpesten is en hoe dit in vanuit contexten kan worden aangepakt. In de basis is daarbij de hulp van iedere volwassene in Nederland nodig. Het is hoog tijd dat wij niet langer wegkijken en onze kinderen en adolescenten gaan helpen bij hun digitale socialisatie. Doet u mee? Deze bundel is tot stand gekomen onder redactie van dr. Remco Spithoven en dr. Cathy van Tuijl. Zij zijn als lectoren Maatschappelijke Veiligheid en Jonge Kind Educatie werkzaam bij Hogeschool Saxion.