Boekhandel Douwes Den Haag

Handboek taalontwikkeling, taalpathologie en taaltherapie

bij Nederlandssprekende kinderen

A.M. Schaerlaekens & S.M. Goorhuis

Handboek taalontwikkeling, taalpathologie en taaltherapie

Handboek taalontwikkeling, taalpathologie en taaltherapie

bij Nederlandssprekende kinderen

Handboek taalontwikkeling, taalpathologie en taaltherapie

E-book

 

De ontwikkeling van het taalgebruik is verbonden met de cognitieve, de motorische en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Dit proces van in elkaar grijpende factoren is zo gecompliceerd dat er heel verschillende taalproblemen en taalstoornissen kunnen ontstaan.


Niet leverbaar

€ 72,25

Niet leverbaar

Beschrijving Handboek taalontwikkeling, taalpathologie en taaltherapie

De ontwikkeling van het taalgebruik is verbonden met de cognitieve, de motorische en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Dit proces van in elkaar grijpende factoren is zo gecompliceerd dat er heel verschillende taalproblemen en taalstoornissen kunnen ontstaan.
Taalontwikkelingsstoornissen kunnen voor kinderen een ernstige ontwikkelingsbedreiging betekenen. Het kritisch volgen van het normale spraak- en taalverwervingsproces bij kinderen, waardoor stoornissen tijdig worden onderkend en kunnen worden behandeld, is daarom van groot belang.
Dit handboek behandelt de taalontwikkeling, taalpathologie en taaltherapie bij Nederlandstalige kinderen in Nederland en België. Naast de linguïstische, sociale en cognitieve aspecten komen ook de opvoedkundige en logopedische aspecten van de taalontwikkeling aan de orde.
Op basis van de literatuur en eigen onderzoek beschrijven Goorhuis en Schaerlaekens de doorsnee-taalverwerving, waarbij zij ook aandacht besteden aan de wijze waarop anderstalige kinderen ingroeien in een tweede taal. Voorts worden taalstoornissen bij onderscheiden groepen kinderen besproken, zoals kinderen met een dysfatische ontwikkeling of een specifieke stoornis en kinderen met een verworven afasie. Ook taalstoornissen ten gevolge van slechthorendheid, mentale retardatie, emotionele ontwikkelingsstoornissen, ernstige afwijkingen aan de spraakorganen en enkele specifieke syndromen krijgen aandacht.
De mogelijkheden tot therapie, die medisch, pedagogisch of logopedisch van aard kunnen zijn, worden eveneens besproken. De auteurs benadrukken hierbij steeds het feit dat een kind een zich uniek ontwikkelend wezen is dat niet alleen beoordeeld moet worden op linguïstische kenmerken maar ook bekeken moet worden vanuit medisch en ontwikkelingspsychologisch perspectief.
Aldus bieden zij een praktische leidraad aan artsen, logopedisten, taalkundigen, psychologen, pedagogen en anderen die zich beroepsmatig inzetten om de taalverwerving van kinderen te stimuleren en zo nodig te sturen.

Prof. dr. S.M. Goorhuis-Brouwer is hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen en verbonden aan de vakgroep keel-, neus- en oorheelkunde/communicatieve stoornissen van het universitair ziekenhuis aldaar. Prof. dr. A.M. Schaerlaekens is gewoon hoogleraar aan de Katholieke Universiteit Leuven en verbonden aan de licentie logopedie en audiologie en de kliniek keel-, neus- en oorheelkunde van het universitair ziekenhuis aldaar. Voor dit handboek hebben zij kunnen putten uit de onderzoeksgegevens die zij in de loop der jaren hebben verzameld tijdens hun klinische en wetenschappelijke werk.


ISBN
9789058982513
Pagina's
416
Verschenen
Rubriek
Taalonderwijskunde
Uitvoering
E-book
Taal
Nederlands
Uitgever
Boom uitgevers Amsterdam