Een interactief perspectief op roddelen, roddel en roddelverhalen
Een interactief perspectief op roddelen, roddel en roddelverhalen
Mensen praten regelmatig met elkaar over een afwezige derde partij. Daarbij stellen zij de eigen sociale en morele waarden hoger dan die van de persoon of personen over wie zij praten. Roddel is een van de vele instrumenten waarover mensen beschikken bij hun streven naar invloed en macht.
Levertijd: 2 tot 4 werkdagen
Mensen praten regelmatig met elkaar over een afwezige derde partij. Daarbij stellen zij de eigen sociale en morele waarden hoger dan die van de persoon of personen over wie zij praten. Roddel is een van de vele instrumenten waarover mensen beschikken bij hun streven naar invloed en macht. Roddelen (en metacommuniceren over roddelen) kan binnen organisaties, bedrijven en instituties al te vanzelfsprekende verhoudingen ter discussie stellen.
Als zodanig vormt het roddelen een informele communicatiestroom, naast het officiële, vanuit hogere en lagere echelons gevormde verhaal over zaken, personen en sociale verhoudingen. Roddelen kan daarom als een relevant (en wellicht zelfs essentieel) onderdeel van het samenwerken in organisaties, instituties en andere sociale verbanden gezien worden. De arbeidsverhoudingen in dergelijke verbanden zijn gebaat bij een meer professionele benadering van roddelen.
Het boek Onderbuikgevoel en roddelen geeft een overzicht van de wetenschappelijke literatuur uit de antropologie, sociologie, sociaal-psychologie, organisatie- en managementwetenschappen, en evolutionaire psychologie. Daarnaast wordt geput uit een breed corpus aan ervaringen met roddelen van studenten, werknemers, en leidinggevenden in diverse sociale verbanden. De auteur ontvouwt een interactief perspectief waarin de tijdens de interactie gevormde roddelverhalen en verhalen over roddelen (sociale constructies) centraal staan. Vanuit een viertal oriëntatiegebieden worden methodieken aangereikt waarmee mensen in sociale verbanden (in het bijzonder organisaties) op een constructieve manier kunnen metacommuniceren over roddelen. Hieruit kunnen procedures ontwikkeld worden voor interventies.
Rinus Feddes (Rotterdam, 1949) is bedrijfssocioloog /bedrijfskundige en ontwikkelde diverse workshops, lessen en onderwijsprogramma’s (o.a. ‘Kantoorpolitiek’; 1997-2010; ‘Roddelen op de werkvloer’; 2000-2014; en ‘Informele communicatie in organisaties’; 2004-2006). Verder publiceerde hij verschillende artikelen over dit onderwerp.