theaterteksten 2000-2022; een selectie
theaterteksten 2000-2022; een selectie
ik stond in een kutvoorstelling maar mijn haar zat wel heel goed bevat een selectie van zeventien theaterteksten die Magne van den Berg schreef tussen 2000 en 2022. Haar taal is secuur en glashelder, streng gecomponeerd als een partituur.
Leverbaar
ik stond in een kutvoorstelling maar mijn haar zat wel heel goed bevat een selectie van
zeventien theaterteksten die Magne van den Berg schreef tussen 2000 en 2022.
Haar taal is secuur en glashelder, streng gecomponeerd als een partituur.
In een cadans van korte zinnen en herhalingen construeert Magne van den Berg
een eigen wereld, waarin ongemak en pijn voortdurend onder de oppervlakte schuilgaan.
De stiltes zijn oorverdovend. En tegelijkertijd zijn haar teksten vaak ongekend geestig.
Magne van den Berg won de H.G. van der Viesprijs met de lange nasleep van een
korte mededeling; de Taalunie Toneelschrijfprijs met ik speel geen medea.
Veel van haar teksten werden in verschillende talen vertaald en gespeeld.
In deze bundel zijn ook opgenomen huis, gender, game over, snackbar en GOD?,
teksten voor een jong publiek, die net zo muzikaal en urgent zijn.
Deze bundel bevat de toneelteksten:
god woont in texas; korte stilte, meisje begint; kale bomen ruisen niet; halverwege omgedraaid;
de binnenkomst of je gaat tenslotte weer naar huis; de lange nasleep van een korte mededeling;
huis; mijn slappe komedie voor vier mensen een handjevol personeel en een tafel die niet vrij komt;
met mijn vader in bed (wegens omstandigheden); liefdesverklaring; ik speel geen medea; gender;
liefdesverklaring (voor altijd); game over; GOD?; snackbar; ik stond in een kutvoorstelling maar mijn
haar zat wel heel goed.
Met een voorwoord van Janine Brogt.