Prinsengrachtreeks
klachtenregeling in de rechterlijke organisatie
Prinsengrachtreeks
klachtenregeling in de rechterlijke organisatie
Een klacht is een uiting van onvrede of ongenoegen. De wijze waarop een rechtbank of een gerechtshof met een klacht omgaat, heeft invloed op de relatie tussen justitie en justitiabele. Het is daarom van belang dat de genoemde gerechten over een deugdelijke klachtenregeling beschikken.
Niet leverbaar
Een klacht is een uiting van onvrede of ongenoegen. De wijze waarop een rechtbank of een gerechtshof met een klacht omgaat, heeft invloed op de relatie tussen justitie en justitiabele. Het is daarom van belang dat de genoemde gerechten over een deugdelijke klachtenregeling beschikken. Sinds 1 januari 2002 is hierin voorzien, althans het bestuur van elk gerecht dient vanaf die datum voor een behoorlijke afhandeling schriftelijke klachten zorg te dragen en dan kan het zowel om de bejegening als om de bedrijfsvoering gaan.
Dit deel van de Prinsengrachtreeks heeft tot onderwerp het klagen over rechters in het algemeen en meer in het bijzonder het klagen over raadsheren van de vijf gerechtshoven. Het klagen over rechters kent specifieke knelpunten die niet gelden ten aanzien van andere ambtenaren. Over die knelpunten gaat deze bundel.