De normaalsporige stoomlocomotieven van de niet-openbare spoorwegen
De normaalsporige stoomlocomotieven van de niet-openbare spoorwegen
In Nederland hebben industriestoomlocs gedurende meer dan honderd jaar arbeid verricht. Hun werkterrein was bijzonder gevarieerd: zij werden onder andere ingezet bij het aanleggen van spoorwegen en verzorgden het intern transport bij de kolenmijnen, gemeentelijke gasfabrieken, havens, suikerfabrieken en hoogovens.
Ophalen: Nu 2 op voorraad in de winkel
Opsturen: levertijd 1 tot 2 werkdagen
In Nederland hebben industriestoomlocs gedurende meer dan honderd jaar arbeid verricht. Hun werkterrein was bijzonder gevarieerd: zij werden onder andere ingezet bij het aanleggen van spoorwegen en verzorgden het intern transport bij de kolenmijnen, gemeentelijke gasfabrieken, havens, suikerfabrieken en hoogovens.
Even gevarieerd als hun werkterrein was het uiterlijk van de locs: er waren exemplaren bij die vroeger als trekkracht van ”gewone” treinen hadden gediend, maar ook locs die speciaal voor industrieel gebruik waren gebouwd, zoals de compacte Cockerills met staande ketel. Evenals de smalspoorversies waren ook de normaalspoorlocs al uit de verte herkenbaar: bijvoorbeeld de locs van Fox Walker, Beyer Peacock, Borsig, Orenstein & Koppel, Backer & Rueb, Du Croo & Brauns, Henschel, Hohenzollern, Stephenson, Hanomag, Vulcan Foundry en Schwartzkopff.
Van de in totaal 464 industriestoomlocomotieven die in Nederland hebben gereden, zijn er enkele bij museumbedrijven bewaard gebleven; ook hiervan geeft dit boek een overzicht.
In 2001 is van dezelfde auteur een boek uitgebracht over de Nederlandse stoomlocomotieven op smalspoor.
Samen met de eerdere uitgave biedt dit werk nu een compleet en bijzonder boeiend overzicht van de stoomtractie bij de Nederlandse industrie.