Treinen in beeld 4
Treinen in beeld 4
Dit boek geeft een beeldverslag van het grensbaanvak Venlo - Kaldenkirchen tussen 1962 en 2012. In 1962 domineerden DB-stoomlocs dit baanvak nog, maar sinds 1965 werden ze afgelost door dieseltractie.
Bezorgen: Zodra beschikbaar
Dit boek geeft een beeldverslag van het grensbaanvak Venlo - Kaldenkirchen tussen 1962 en 2012. In 1962 domineerden DB-stoomlocs dit baanvak nog, maar sinds 1965 werden ze afgelost door dieseltractie. De elektrificatie in 1968 bracht voor het reizigersverkeer de E-locs van de DB tot in Venlo waar de locomotief gewisseld werd. Naast D-treinen als de “Austria Express”, “Loreley Express” en “Rhein Express” heeft Venlo ook de opkomst en neergang van het buurlandverkeer naar Keulen meegemaakt. Hierin waren aanvankelijk Plan K en Plan N-rijtuigen actief, later ook ICR en DB-rijtuigen.
Tot aan de opening van de Betuweroute was Venlo de belangrijkste grensovergang voor goederenverkeer van de Rotterdamse haven naar het Europese achterland, hetgeen in dit boek uitvoerig gedocumenteerd wordt.