Gids voor leersteuncentra
Gids voor leersteuncentra
Inclusief onderwijs is een prioriteit in het Vlaamse onderwijslandschap. Elke school heeft daarbij de opdracht om het onderwijsaanbod maximaal af te stemmen op de ontwikkeling van de leerlingen. Bij sommige leerlingen zijn er door hun specifieke socio-economische context en hun sterktes en beperkingen andere leerdoelen en onderwijsbehoeften aan de orde.
Bezorgen: Zodra beschikbaar
Inclusief onderwijs is een prioriteit in het Vlaamse onderwijslandschap. Elke school heeft daarbij de opdracht om het onderwijsaanbod maximaal af te stemmen op de ontwikkeling van de leerlingen. Bij sommige leerlingen zijn er door hun specifieke socio-economische context en hun sterktes en beperkingen andere leerdoelen en onderwijsbehoeften aan de orde.
In dat kader staan vandaag meer dan 3600 ondersteuners leerlingen en leerkrachten bij vanuit ondersteuningsnetwerken, -teams en leersteuncentra. Maar wat doet een ondersteuner? Wat heeft de ondersteuner nodig om kwaliteitsvol te ondersteunen? En wat houdt onderwijsondersteuning nu juist in?
Sinds de invoering van het ondersteuningsmodel in 2017 volgde een multidisciplinair onderzoeksteam van de AP Hogeschool diverse ondersteuningsnetwerken, ondersteuningsteams en ondersteuners. Het zijn hun verhalen, bezorgdheden, tools en ervaringen die aan de grondslag liggen van deze gids. Verder biedt dit handboek de noodzakelijke basiskennis voor de ondersteuner. Het kader linkt ondersteuning aan de klascontext, geeft aan waar die ondersteuning begint en eindigt, verkent de rol en het mandaat van de ondersteuner en voorziet vier begeleidingsvormen.
Onderwijs ondersteunen is een boek voor iedereen die betrokken is bij leersteun en inclusief onderwijs.