gesprekken en werkvormen
gesprekken en werkvormen
Gangbare hulpverlening gaat bij kinderen die een last ervaren of die kampen met probleemgedrag, vaak uit van oorzaken: ‘Hij heeft ADHD,’ of: ‘De thuissituatie is de oorzaak van het probleem.’ Iedereen heeft wel een idee over het waarom van gedrag en wat er moet gebeuren om iets te veranderen.
Leverbaar
Gangbare hulpverlening gaat bij kinderen die een last ervaren of die kampen met probleemgedrag, vaak uit van oorzaken: ‘Hij heeft ADHD,’ of: ‘De thuissituatie is de oorzaak van het probleem.’ Iedereen heeft wel een idee over het waarom van gedrag en wat er moet gebeuren om iets te veranderen.
Hoewel deze verklaringen nuttig zijn om situaties te begrijpen dragen ze niet altijd bij aan een oplossing. Dit boek reikt een andere manier aan om lastige situaties te benaderen. Een manier die uitnodigt tot samenwerking met het kind, tot samen zoeken naar oplossingen zonder de last van schuld, confrontatie en moedeloosheid. Het is een andere, oplossingsgerichte manier van kijken naar gedrag: we zoeken naar wat werkt in plaats van te focussen op oorzaken, we kijken naar het eigen vermogen van het kind of de jongere en luisteren naar de eigen ideeën over een mogelijk oplossing. Het is bedoeld voor iedereen die in gesprek wil gaan over lastige situaties.
De uitdaging is: hoe bereik ik dat kinderen en jongeren gemotiveerd zijn voor gedragsverandering? Hoe bereik ik samenwerking? Hoe kan ik kinderen helpen hun eigen doelen te formuleren en de eerste stap naar dit doel te zetten? En vooral: hoe doe ik dit op een manier die hen aanspreekt?
Dit inspirerende boek kan hierbij behulpzaam zijn. Aan de orde komen onder andere: oplossingsgerichte taal en gespreksinterventies, het stellen van vragen, het motiveren van kinderen en jongeren, de kracht van verbeelding en de rol van ouders als supporters. Hierbij worden veel voorbeelden uit de onderwijs- en (spel)therapeutische praktijk gegeven. In het tweede deel van het boek worden 25 praktische werkvormen besproken en uitgelegd, die een fantastisch hulpmiddel vormen als je in gesprek gaat met kinderen en jongeren.