Wie dertien jaar is in 1960 – zoals Kees – en opgroeit in een Utrechtse nieuwbouwwijk, in een groot en streng rooms-katholiek gezin, begint met een hopeloze achterstand aan de ontdekkingstocht van het leven.
Ophalen: Nu 3 op voorraad in de winkel
Leverbaar
Wie dertien jaar is in 1960 – zoals Kees – en opgroeit in een Utrechtse nieuwbouwwijk, in een groot en streng
rooms-katholiek gezin, begint met een hopeloze achterstand aan de ontdekkingstocht van het leven.
De omstandigheden waaronder de jonge Parisienne Isabelle opgroeit, zijn heel wat aangenamer. Zij is de dochter van liedjesschrijver Robert Gall, die onder andere ‘La mamma’ schreef voor Charles Aznavour en ‘Les amants merveilleux’ voor Edith Piaf.
In de zomer van 1961 kruisen de wegen van Isabelle en Kees elkaar op het strand van Saint-Lunaire in
Bretagne. Voor beiden is het hun eerste, onbeholpen kennismaking met de liefde, gedoemd om te mislukken, maar niettemin uniek en onvergetelijk.
Vier jaar later heet Isabelle France Gall en wint ze met ‘Poupée de cire, poupée de son’ het Eurovisie Songfestival.
Cees van Ede (1947) beleefde naar eigen zeggen in Utrecht een jeugd waarover weinig te melden valt. Daar komt verandering in als hij via het studententoneel in contact komt met toneelschrijver en regisseur Lodewijk de Boer.
In 1968 gaat Van Ede naar de Filmacademie in Amsterdam en in 1973 wordt hij de regieassistent bij De Boers verfilming van The Family. Vanaf 1976 is hij presentator van de filmrubrieken Cinevisie en Cinema 3, gevolgd door het cultuurprogramma Nederland C (samen met Cox Habbema en Berend Boudewijn). Hij maakt een serie tv-portretten van mensen uit de theater- en filmwereld en bedenkt in 1995 Het uur van de wolf, waarvan hij twaalf jaar eindredacteur is. Als stemacteur heeft hij inmiddels ruim veertig luisterboeken ingesproken.
Cees van Ede publiceerde de dichtbundel 'Ik schrijf ons aan elkaar' (2014), en een in memoriam voor Lodewijk de Boer, getiteld 'Memento Lo' (2015). 'De vlinderkus' is zijn eerste novelle.