De bouw van de Nieuwe Sluis in Terneuzen trok de afgelopen jaren tienduizenden nieuwsgierige Terneuzenaren, vakantiegangers en talloze officiële delegaties. Wat een “meesterwerk” klonk het bewonderend uit hun monden.
Leverbaar
De bouw van de Nieuwe Sluis in Terneuzen trok de afgelopen jaren tienduizenden nieuwsgierige Terneuzenaren, vakantiegangers en talloze officiële delegaties. Wat een “meesterwerk” klonk het bewonderend uit hun monden.
Dit boek gaat niet alleen over deze nieuwe zeesluis, maar ook over twee andere meesterwerken van beton, staal,
water én van politiek vernuft: de grensoverschrijdende fusie van de havens van Vlissingen, Terneuzen en Gent tot North
Sea Port en de aanleg van het 107 kilometer lange Canal Seine-Nord Europe in NoordFrankrijk.
Tussen de Schelde en de Seine ontstaat daardoor voor de Nederlandse binnenvaart een nieuwe, duurzame waterweg. Met
Terneuzen als poort naar Parijs voor de grote binnenvaart.
Deze drie meesterwerken spelen een grote rol in de vergroening van bedrijven en het goederenvervoer. “Een weg van
1000 mijl begint met één eerste stap” aldus een Chinese wijsgeer. Een lange reis naar een duurzame toekomst is in Zeeland, Vlaanderen en Noord-Frankrijk begonnen.