definitie, inventarisatie, eigenschappen, vergelijking van instrumenten voor screening en diagnostiek van het intellectueel en adaptief functioneren bij mensen met verstandelijke beperkingen
definitie, inventarisatie, eigenschappen, vergelijking van instrumenten voor screening en diagnostiek van het intellectueel en adaptief functioneren bij mensen met verstandelijke beperkingen
Om mensen met een verstandelijke beperking passende, persoonsgerichte zorg te kunnen bieden, is het van belang hun mogelijkheden en beperkingen goed in kaart te brengen. Een verstandelijke beperking wordt gekenmerkt door significante beperkingen in zowel het intellectueel als adaptief functioneren, ontstaan in de ontwikkelingsperiode.
Leverbaar
Om mensen met een verstandelijke beperking passende, persoonsgerichte zorg te kunnen bieden, is het van belang hun mogelijkheden en beperkingen goed in kaart te brengen. Een verstandelijke beperking wordt gekenmerkt door significante beperkingen in zowel het intellectueel als adaptief functioneren, ontstaan in de ontwikkelingsperiode. Maar hoe stel je een verstandelijke beperking vast? En hoe bepaal je de mate ervan?
De Keuzegids screening & diagnostiek VB presenteert een uitgebreid overzicht van Nederlandstalige instrumenten om het intellectueel en adaptief functioneren te screenen of diagnosticeren. Er zijn veel verschillende instrumenten beschikbaar, maar welke kies je? Gedragskundigen en psychodiagnostisch medewerkers hebben vaak onvoldoende tijd en onvoldoende toegang tot de benodigde informatie om voor een individuele cliënt tot een optimale keus te komen.
Daarom geeft de Keuzegids heldere overzichten van de eigenschappen van de instrumenten en de doelgroepen (op basis van de mate van VB) waarvoor ze geschikt zijn. Per doelgroep (ontwikkelingsachterstand, LVB, MVB, EV(M)B/ZEVMB) helpen handige keuzewijzers gedragskundigen en psychodiagnostisch medewerkers te kiezen voor een instrument dat past bij de cliënt die hij/zij voor zich heeft. Deze onafhankelijke gids is onmisbaar voor gedragskundigen, psychodiagnostische medewerkers en beleidsmakers in de verstandelijk gehandicaptenzorg. Het boek bundelt de uitkomsten van uitgebreid literatuuronderzoek en voorkomt dat iedere zorginstelling opnieuw alle instrumenten moet vinden en vergelijken.