'Het is een heilzame gedachte dat uit de belangeloze overgave die wij enthousiasme noemen, de kunsten voortvloeien.' In deze meeslepende zoektocht naar de betekenis, impact en uitwassen van de emotie enthousiasme geeft kunsthistorica Barbara Baert vergeten beelden en verhalen een unieke stem.
'Het is een heilzame gedachte dat uit de belangeloze overgave die wij enthousiasme noemen, de kunsten voortvloeien.'
In deze meeslepende zoektocht naar de betekenis, impact en uitwassen van de emotie enthousiasme geeft kunsthistorica Barbara Baert vergeten beelden en verhalen een unieke stem. Zij brengt notities, herinneringen, dagboekfragmenten en kortverhalen samen, die ze nu eens vlijmscherp, dan weer teder met de lezer deelt. Baert reflecteert in beeldrijk proza en literaire eruditie over de begeestering van de kunstenaar, de verbeelding van het kind, de vooroordelen tegenover vrouwelijke geestdrift en de kwetsbaarheid van emotioneel schrijverschap.
Dr. Barbara Baert is Gewoon Hoogleraar aan de onderzoeksgroep Kunstwetenschappen van de KU Leuven. Ze ontving meerdere prijzen voor haar baanbrekende werk, waaronder de prestigieuze Francqui-prijs voor Humane Wetenschappen in 2016. Ze is een veelgevraagde gastprofessor, van de Sorbonne tot Princeton. Barbara Baert is auteur van meerdere boeken en essays, zoals De uil in de grot (2019).
Ook in deze reeks:
Erwin Mortier (liefde), Ignaas Devisch (de stilzwijgende emotie), Saskia De Coster (jaloezie) en Barbara Sarafian (begeerte).