In Sleutelscènes reizen Maarten en Billie Slagboom in fotografie en essays naar locaties waar scènes zijn gedraaid uit klassieke speelfilms, van blockbusters als E.T. en The Shining tot arthousefilms als Melancholia en Festen.
Leverbaar
In Sleutelscènes reizen Maarten en Billie Slagboom in fotografie en essays naar locaties waar scènes zijn gedraaid uit klassieke speelfilms, van blockbusters als E.T. en The Shining tot arthousefilms als Melancholia en Festen.
Mythische plekken zijn het, door filmmakers ontdaan van hun anonimiteit en verheven tot monumenten van de verbeelding. Ze ontmoeten mensen wier leefomgeving omgetoverd werd tot een filmset en rakelen verhalen op die achter de schermen speelden, maar stellen zich vooral de vraag waarom de scènes die er gedraaid zijn hen zo diep raken. Daarmee vormen de scènes en locaties niet alleen de sleutel tot de films maar ook tot hun eigen levens. Liefde, verdriet, extase, rouw, humor, eenzaamheid en vriendschap: het volle leven trekt voorbij. Tijdens hun pelgrimstocht langs halteplaatsen uit de filmgeschiedenis leggen de vader en de dochter ook bloot hoezeer hun perspectief verschilt. Sleutelscènes is daardoor zowel een ode aan de filmkunst als een verkenning van de manier waarop we tijdens verschillende levensfasen putten uit verbeeldingskracht.
Maarten Slagboom (1970) is eindredacteur bij de vpro, Billie Slagboom (2001) is student geschiedenis. Samen publiceerden zij eerder twee fotoboeken onder de titel Hier woont alleen de tijd.