Boekhandel Douwes Den Haag

Tijd voor bedrijfsethiek

Van moreel besef naar normen stellen

Jelle van Baardewijk

Tijd voor bedrijfsethiek

Tijd voor bedrijfsethiek

Van moreel besef naar normen stellen

Tijd voor bedrijfsethiek

 

De bundel "Tijd voor bedrijfsethiek" benadrukt dat een systematische aanpak van ethische kwesties, op basis van theoretische inzichten en praktijk, essentieel is.


Op werkdagen voor 23.00 uur besteld meestal de volgende dag in huis.

€ 19,90


Beschrijving Tijd voor bedrijfsethiek

De morele verwachtingen ten aanzien van het bedrijfsleven nemen toe. Bedrijven worden geacht duurzamer, inclusiever en meer integer te werken. Maar wat houdt dat precies in?

Deze bundel met bijdragen van wetenschappers en professionals biedt perspectieven op bedrijfsethiek. De eerste hoofdstukken gaan over een stappenplan om morele vraagstukken, bijvoorbeeld omtrent veiligheid op het werk, verantwoord leiderschap en privacy aan de orde te stellen. De andere hoofdstukken gaan over politiek, recht en compliance in relatie tot bedrijfsethiek.

Deze bundel is geschreven voor bedrijven en professionals die meer met ethiek willen doen en is dus ook nuttig voor docenten die inspiratie en voorbeelden zoeken voor hun onderwijs. Daarnaast geeft de bundel een ‘praxeologische’ impuls aan de discussie onder filosofen over de spanning tussen moraal en activisme, dilemma’s en richtlijnen, markt en overheid.

Bedrijfsethiek is essentieel voor het navigeren door morele dilemma’s en het versterken van integriteit binnen organisaties. De bundel benadrukt het belang van een systematische aanpak van ethische vraagstukken, waarbij zowel theoretische inzichten als praktische casuïstiek worden gecombineerd om een diepgaand begrip van morele verantwoordelijkheid in de bedrijfswereld te bevorderen. Het doel is om professionals te inspireren en uit te rusten met de tools en reflecties die nodig zijn om ethisch te handelen in complexe zakelijke omgevingen, en daarmee bij te dragen aan een rechtvaardiger en duurzamer bedrijfsleven.

De bijdragen zijn van Edgar Karssing, Bart Jansen, Ronald Jeurissen, Wim Dubbink, Marloes de Jong, Arnt Mein, Björn Kijl, Geert Vermeulen, Jop Versteegt en Jelle van Baardewijk.


ISBN
9789463015196
Pagina's
184
Verschenen
Rubriek
Economie en bedrijf
Druk
1
Uitvoering
Paperback
Taal
Nederlands
Uitgever
Eburon