75 vragen over taalonderwijs en taalbeleid in het kleuter- en lager onderwijs
75 vragen over taalonderwijs en taalbeleid in het kleuter- en lager onderwijs
Taal is een topprioriteit voor elke basisschool. Elk kind moet taalcompetenties opbouwen om goed te leren, zichzelf te ontplooien, zich te kunnen uitdrukken en goed te voelen. Elk kind moet eveneens leren om goed te lezen en luisteren, vlot te spreken, doelgericht te schrijven en respectvol in interactie te gaan met anderen.
Leverbaar
Taal is een topprioriteit voor elke basisschool. Elk kind moet taalcompetenties opbouwen om goed te leren, zichzelf te ontplooien, zich te kunnen uitdrukken en goed te voelen. Elk kind moet eveneens leren om goed te lezen en luisteren, vlot te spreken, doelgericht te schrijven en respectvol in interactie te gaan met anderen.
Als leraar, directeur of taalbeleidscoördinator wil je dan ook het best mogelijke taal- en taalstimulerend onderwijs kunnen bieden aan alle leerlingen. Maar hoe pak je dat aan? In dit boek krijg je een antwoord op die vraag. De auteurs benadrukken dat schoolteams dat het best samen doen en er samen over nadenken. Zo wordt taalonderwijs taalbeleid.
Taal in de basisschool is een uitgebreide en praktische gids voor leraren, directies, taalbeleidscoördinatoren en onderwijsondersteuners in het kleuter- en lager onderwijs. Dit boek is gebaseerd op recent onderzoek en biedt op tal van vragen over de school- en klaspraktijk heldere antwoorden. De praktijkvoorbeelden, getuigenissen, overzichten en andere tools helpen schoolteams concreet op weg naar een strategisch taalbeleid en krachtige taalstimulering.
Kris Van den Branden is hoogleraar taalkunde en lerarenopleider aan de faculteit Letteren van de KU Leuven. Hij is tevens academisch promotor van het Centrum voor Taal en Onderwijs aan dezelfde universiteit.
Marieke Vanbuel is postdoctoraal onderzoeker en verbonden aan de UGent en de KU Leuven. Ze doet onderzoek naar taalbeleid, (tweede)taalverwerving en taalonderwijseffectiviteit.