Tweede, bewerkte editie
Tweede, bewerkte editie
Aan de basis van de Turkse kunstmuziek staan makam, een zeer uitgebreid modaal systeem, usul, het bijbehorende ritmische systeem, een set compositievormen en genres, en een prachtige, melismatische uitvoeringspraktijk, dit alles optellend tot een zeer rijke en verfijnde muziektraditie.
Leverbaar
Aan de basis van de Turkse kunstmuziek staan makam, een zeer uitgebreid modaal systeem, usul, het bijbehorende ritmische systeem, een set compositievormen en genres, en een prachtige, melismatische uitvoeringspraktijk, dit alles optellend tot een zeer rijke en verfijnde muziektraditie. Auteur Wouter Swets (1930-2016), bekend en markant musicus en etnomusicoloog, heeft Turkije muzikaal gezien vanuit het Westen benaderd, vanuit een passie voor de volksmuziek van de Balkan die hij naar Nederland bracht om daar de in zijn ogen verstarde muziekpraktijk van de jaren ’50 nieuw leven in te blazen. De bestudering van deze muziek móest Swets op een gegeven moment wel brengen bij de Turkse kunstmuziek, die zich met name ontwikkelde in İstanbul, de hoofdstad van het Osmaanse Rijk waarvan de Balkan eeuwenlang deel uitmaakte. Hij wijdde er begin jaren ’80 een serie radiolezingen aan, waarvan de eerste uitgave van dit boek de samenvatting vormde. In deze tweede bewerkte editie is de prachtig bloemrijke en karakteristieke originele tekst geheel intact gelaten en waar nodig geannoteerd en aangevuld. Redactie en bewerking zijn verzorgd door Michiel van der Meulen (1969).