TMF en de Nederlandse popcultuur
TMF en de Nederlandse popcultuur
In 1995 ging The Music Factory (TMF) van start als het Nederlandse antwoord op MTV Europe, om zes jaar later al door MTV te worden overgenomen en in 2011 helemaal van de televisie te verdwijnen door de opkomst van online mediaplatforms als YouTube.
Leverbaar
In 1995 ging The Music Factory (TMF) van start als het Nederlandse antwoord op MTV Europe, om zes jaar later al door MTV te worden overgenomen en in 2011 helemaal van de televisie te verdwijnen door de opkomst van online mediaplatforms als YouTube. Veel Nederlanders kijken met nostalgie terug op de muziekzender uit hun jeugd, waar artiesten als Anouk, Marco Borsato en Kane een podium kregen en ook ruimte was voor eurodance, gabber, r&b en hiphop. Hoe veroverde TMF een plek op de Nederlandse kabel en hoe verhield de jongerenzender zich tot zijn voorgangers, zoals Veronica? Op welke manier droegen de TMF Awards bij aan een andere kijk op sterrendom, waarbij ‘echte’ popsterren niet langer Amerikaans of Brits hoefden te zijn? Hoeveel ruimte bood TMF aan jongeren om hun stem te laten horen, en kregen kijkers bij het interactieve TMF daadwerkelijk meer invloed om te bepalen wat zij op televisie zagen? Deze vragen, en meer, worden beantwoord in De muziekfabriek.