750 jaar onderwijs in Amsterdam
750 jaar onderwijs in Amsterdam
Het gaat niet goed met het onderwijs in Nederland. Kinderen kunnen steeds minder goed lezen en rekenen en er is een nijpend tekort aan leerkrachten. In Amsterdam hakt dit probleem er extra hard in.
Leverbaar
Het gaat niet goed met het onderwijs in Nederland. Kinderen kunnen steeds minder goed lezen en rekenen en er is een nijpend tekort aan leerkrachten. In Amsterdam hakt dit probleem er extra hard in.
Hoe was dat vroeger? Was het toen beter of juist slechter? Amstelodamum en het Huygens Instituut stelden zich deze vraag in een tijd waarin het onderwijs een van de dringendste dossiers van het Amsterdamse gemeentebestuur is. Het antwoord is dit boek, dat de belangrijkste ontwikkelingen en de opmerkelijkste verschijnselen van 750 jaar Amsterdams onderwijs belicht.
Opmerkelijk is bijvoorbeeld dat de kwaliteit van het onderwijs altijd al hoog op de agenda van het stadsbestuur stond. De selectie van de beste onderwijzers stond zelfs als taak benoemd in het stadsrecht van 1342. Maar net als nu waren er daarnaast particulieren die onderwijs aanboden. Ook andere onderwijskundige kwesties die nu spelen, blijken van alle tijden te zijn.
Het kind staat in dit boek centraal. Voor elk tijdvak, vanaf de middeleeuwen tot en met de huidige tijd, is gekeken wat het onderwijs betekende én betekent voor schoolgaande peuters, kleuters, jonge kinderen en tieners. Zo verbreedt dit boek de horizon van het publieke debat over verleden en toekomst van het Nederlandse onderwijs.
Auteurs: Jan Blokker, Judith Brouwer, Diederik Burgersdijk, Annemieke van Drenth, Louise Elffers, Paul Gerretsen, Alisa van de Haar, Maarten Hell, Ellen van Heteren Jan Dirk Imelman, Sjoerd Karsten, Hélène Leenders, Dirk van Miert, Nelleke Moser, Jan Spoelder, Ad Tervoort, Janneke Tump, Annemarieke Willemsen.