Welke spoorwegliefhebber verlangt niet terug naar de jaren tachtig, het decennium waarin het NS-materieel vele gedaanten aannam, zowel qua types als kleurstellingen? Het materieelpark was in deze tijd aan een grote moderniseringsslag onderhevig.
Bezorgen: Zodra beschikbaar
Welke spoorwegliefhebber verlangt niet terug naar de jaren tachtig, het decennium waarin het NS-materieel vele gedaanten aannam, zowel qua types als kleurstellingen? Het materieelpark was in deze tijd aan een grote moderniseringsslag onderhevig. Verouderd materieel als de locomotiefserie1000 en treinstellen materieel ’46 ruimde het veld, terwijl nieuwelingen als de locomotieven van de serie 1600, de dubbeldeksrijtuigen en de Wadlopers hun opwachting maakten. Met deze modernisering verdwenen de oude kleuren uit de jaren vijftig bijna geheel. Nieuwe kleurstellingen verschenen op een aantal ICM-treinstellen en het nieuwe Beneluxmaterieel.
In Spoor terug naar ’84-’85 beschrijft Frank Oude Elferink het NS-materieelpark in dat dienstregelingsjaar en de inzet van dat materieel. De oude rode DE1/2 gingen het laatste jaar in, terwijl de oude rijtuigen Plan K en N definitief aan de kant gingen. De sloop van materieel ’46 ging ook in de zomer van 1984 door, daartegenover werden de nieuwe treinstellen ICM-1 voor het eerst losgelaten in de reizigersdienst. In de loop van het jaar arriveerde een compleet nieuw materieeltype: de dubbeldekker. Nog net aan het eind van het jaar ’84-’85 kwamen de eerste dubbeldekkers in de reizigersdienst te rijden. Tevens is er ruim aandacht voor veranderingen op het gebied van infrastructuur, zoals de bouw van nieuwe spoorlijnen als de Westtak en de Flevolijn. We nemen afscheid van de goederenlijn Groningen – Drachten en zien dat in het jaar ’84-’85 een begin werd gemaakt met de modernisering van de spoorlijn Zwolle – Emmen. Tot
slot wordt in het uitgebreide fotohoofdstuk het jaar op treffende wijze in beeld gebracht. Spoor mee terug naar ’84-’85.