Door de ogen van een Amsterdamse liefhebber
Door de ogen van een Amsterdamse liefhebber
De meeste tramliefhebbers hebben een voorliefde voor ouder materieel, dat veel afwisseling kent en met een klein interval vaak rijdt. Zo u wilt dus ‘oud’, ‘veel’ en ‘vaak’ (O.V.V).
Leverbaar
De meeste tramliefhebbers hebben een voorliefde voor ouder materieel, dat veel afwisseling kent en met een klein interval vaak rijdt. Zo u wilt dus ‘oud’, ‘veel’ en ‘vaak’ (O.V.V). België voldoet aan alle drie met dien verstande dat ‘vaak’ natuurlijk niet in alle plaatsen of gebieden mogelijk is en ouder materieel wordt verdrongen door nieuw.
België kent een heel rijke geschiedenis op het terrein van het openbaar vervoer, met naast de spoorwegen ooit een bijna even groot net van interlokale tramwegen. Daarvan is heel veel verdwenen, maar in twee gebieden is nog een restant te vinden: langs de kust, waar in de zomer op de 67 kilometer lange tramlijn bijna elke tien minuten wel een dienstwagen te zien is en in Henegouwen. Daar heeft onder moeilijke financiële omstandigheden de tram toch weten te overleven en ondergaat hij sinds enige tijd een verjongingskuur met vernieuwd materieel en een nieuwe lijn (M5) in aanleg.
Naast de interlokale tram kennen de steden Brussel, Antwerpen en Gent stadsnetten waarop, naast oudere trams, ook geheel nieuwe wagens dienstdoen. Die zijn vaak bijzonder fraai vormgegeven. Een omvangrijke bestelling voor nieuw materieel voor Brussel en Antwerpen wordt thans uitgevoerd en aan plannen voor netuitbreidingen bestaat geen gebrek.
Het zal u duidelijk zijn: er was op OV-gebied de afgelopen ruim 45 jaar veel te zien in België. Voor de auteur dan ook alle reden om met zekere regelmaat de diverse Belgische trambedrijven te bezoeken. Dit boek bevat niet alleen beelden van trams. Waar het zo uitkwam, legde de auteur terloops ook lijnbussen vast. Die waren, zeker wanneer het om oudere wagens ging, daarvoor fotogeniek genoeg.
Van auteur Adriaen Louman, geboren en getogen Amsterdammer, verschenen de afgelopen jaren meerdere boeken over hoofdstedelijk openbaar vervoer. In zijn beroepsmatig actieve leven was hij docent bij de Hogeschool van Amsterdam en - uiteraard - frequent gebruiker (en fotograaf) van het openbaar vervoer ter plaatse