De Noord-Brabantsch-Duitsche Spoorweg-Maatschappij (NBDS) exploiteerde de lijn Boxtel - Gennep - Goch - Wesel. De lijn zag veel sneltreinen, die van en naar Duitsland reden aansluitend op de mailboten vanuit Vlissingen naar het Verenigd Koninkrijk. Deze treinen werden steeds zwaarder, zodat de NBDS behoefte had aan zwaardere locomotieven. Dit zouden de welhaast mythische Blauwe Brabanders worden.
In Anatomie van de Blauwe Brabanders besteedt de auteur (Breda, 1952) aandacht aan bekende en onbekende aspecten van deze Brabantse locomotieven. Zo wordt uitgebreid aandacht besteed aan de regelmatig optredende scheurvorming in het frame, waardoor deze fraaie locomotieven helaas minder werden gewaardeerd.
Mogelijk gemaakt door bijzondere software is een aantal foto’s natuurgetrouw ingekleurd, zodat de Blauwe Brabanders in dit boek ook echt blauw zijn.
De auteur publiceerde eerder een boek over Backer & Rueb, de locomotievenfabriek uit Breda. Zijn opus magnum is echter Locomotieven, het collegedictaat van Prof. F. Westendorp uit 1916 dat door de auteur werd bewerkt.