De ontvangst van de Afro-Amerikaanse blues in Nederland
De ontvangst van de Afro-Amerikaanse blues in Nederland
Blues op Bezoek vertelt het verhaal van de blues van Afro-Amerikaanse muzikanten die in de loop der jaren hun muziek in Nederland ten gehore brachten. De blues dus die enkele decennia lang wel de ‘échte blues’ mocht heten.
Leverbaar
Blues op Bezoek vertelt het verhaal van de blues van Afro-Amerikaanse muzikanten die in de loop der jaren hun muziek in Nederland ten gehore brachten. De blues dus die enkele decennia lang wel de ‘échte blues’ mocht heten. Aan de hand van ooggetuigenverslagen reizen we in Blues op Bezoek mee met de achtereenvolgende generaties muzikanten en luisteraars en zien we de veranderingen in smaak, voorkeuren, opvattingen én benamingen door de jaren heen. Met welke termen werd blues zoal aangeduid voordat het in Nederland enige populariteit verwierf? Wat gebeurde er voordat zwarte bluesmuzikanten met tientallen tegelijk de Nederlandse podia beklommen? Waar en door welke Afro-Amerikaanse bluesmuzikanten werd hier opgetreden? En hoe werden zij hier ontvangen en beschreven? Om een aantal van de meest bekende namen te noemen: Champion Jack Dupree, T-Bone Walker, Memphis Slim, Muddy Waters, B.B. King, Big Joe Williams, Chuck Berry, Freddie King, Lightnin’ Slim, Big Joe Turner, Doctor Ross, Buddy Guy, Howlin’ Wolf, Jimmy Reed, John Lee Hooker, Fats Domino, Bo Diddley, Johnny Guitar Watson, Jimmy Witherspoon, Louisiana Red, Lightnin’ Hopkins, Albert Collins.
Ooggetuigenverslagen, afkomstig uit kranten, tijdschriften, boeken en av-media, vormen het fundament van dit historisch overzicht. Letterlijke citaten uit historische bronnen geven de teneur en de sfeer weer waarin op bluesmuziek en het verschijnen van de Afro-Amerikaanse vertolkers op Nederlandse podia werd gereageerd. Dit verhaal over de komst en ontvangst van de zwarte blues in Nederland wordt in beeld ondersteund door foto’s (van onder anderen Willem Veenhof, Anton Corbijn, Bert Lek, Bart van Lienden en Gijsbert Hanekroot), waarvan meerdere niet eerder gepubliceerd, van in Nederland op bezoek zijnde bluesmuzikanten, alsmede door afbeeldingen van affiches, posters en dergelijke.
In Blues op Bezoek is tevens een Kroniek verwerkt, een chronologisch overzicht van alle concerten die hier in de achtereenvolgende decennia hebben plaatsgevonden, met daaraan gekoppeld citaten uit concertverslagen en beschouwingen. Het gehele Nawerk omvat inclusief Index ruim 40 bladzijden.
Van Wim Verbei verscheen in 2011 bij Uitgeverij In de Knipscheer het boek Boom’s Blues. Muziek, journalistiek en vriendschap in oorlogstijd. Inclusief De Blues. Satirische Liederen van de Noord-Amerikaanse Neger van Frans Boom, zijn verloren gewaande manuscript uit 1943.